
Recht, Boek III, Titel 3, Hoofdstuk 2 en de er mee verband hou-
dende uitvoeringsbesluiten en adviezen van de Commissie voor
Boekhoudkundige Normen). De Vennootschap maakt gebruik van
het softwarepakket Exact Online. De in deze software ingegeven
cijfers worden bewaard op professionele en erkende servers. Al
de documenten die de accountant ontvangt, worden bovendien
gedigitaliseerd en bewaard op de erkende servers van een pro-
fessioneel hostingbedrijf waarvan de betrouwbaarheid van de
interne controlesystemen wordt geauditeerd. Er is een nauwgezet
systeem van back-ups van de op de servers aanwezige gegevens
geïmplementeerd.
De rekeningen opgesteld overeenkomstig het Belgisch boek-
houdreferentiestelsel worden opgesteld door een accountant
aangesteld door de directeur, aan de hand van het door de Balans-
centrale ter beschikking gestelde model. Na controle door de
directeur, goedkeuring door de raad van bestuur en goedkeuring
door de algemene vergadering van aandeelhouders wordt de jaar-
rekening in XBRL-formaat gedeponeerd bij de Balanscentrale.
Deze toepassing bevat overeenstemmingscontroles.
Naast organisatorische maatregelen, zijn specifieke procedures
geïmplementeerd zoals de analytische controle door de direc-
teur/accountant van de saldibalans, het aanleggen van een inven-
tarisdossier met gedetailleerde verantwoording van de saldi en
het aansluiten van rekeningen met externe partijen.
De gedelegeerde verordening (EU) 2018/815 van de Europese
Commissie van 17 december 2018 schrijft voor dat de gecon-
solideerde jaarrekening (IFRS) van vennootschappen waarvan
effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toe-
gelaten, moet worden gemarkeerd volgens de vereisten van het
ESEF (“European Single Electronic Format”) door middel van
iXBRL-markeringen. Deze gedelegeerde verordening is in België
van toepassing op jaarverslagen over de jaarrekeningen voor de
boekjaren die starten op 1 januari 2021 of later.
Aangezien de vennootschap niet verplicht is, en derhalve geen
geconsolideerde jaarrekening opstelt, is haar verplichting beperkt
tot het indienen van het jaarlijks financieel verslag in XHTML-for-
maat, zonder markering. Het ESEF-verslag wordt gepubliceerd op
de website van de Vennootschap, alsook op het STORI-platform
dat hiervoor ter beschikking wordt gesteld door de FSMA. Het
ESEF-verslag wordt opgesteld door een accountant aangesteld
door de directeur.
10.4. Bijkomende informatie opgelegd door het
koninklijk besluit van 14 november 2007
Volgende informatie is opgelegd door voormeld koninklijk besluit
aangezien ze eventueel van invloed kan zijn bij de lancering van
een openbare overnamebieding op de Vennootschap.
Aandeelhoudersstructuur
De aandeelhoudersstructuur van Financière de Tubize zoals die
blijkt uit (i) de jaarlijkse kennisgevingen die de Vennootschap
heeft ontvangen overeenkomstig artikel 74, §8 van de wet van
1 april 2007 op de openbare overnamebieding, (ii) de kennisgevin-
gen die de Vennootschap heeft ontvangen overeenkomstig de wet
van 2 mei 2007 betreffende de openbaarmaking van belangrijke
deelnemingen, en (iii) de door leidinggevenden of nauw met hen
verbonden personen verrichte kennisgevingen overeenkomstig
de verordening betreffende marktmisbruik, en rekening hou-
dend met de verdeling van de stemrechten tussen deze aange-
houden in overleg en deze aangehouden buiten overleg, kan per
31 december 2022 als volgt worden samengevat:
€ 000 IN OVERLEG BUITEN OVERLEG TOTAAL
AANTAL % AANTAL % AANTAL %
FEJ BV 8.525.014 19,15% 1.988.800 4,47% 10.513.814 23,62%
Daniel Janssen 5.881.677 13,21% 0 0 5.881.677 13,21%
Altaï Invest NV 4.969.795 11,16% 40.205 0,09% 5.010.000 11,26%
Barnfin NV 3.903.835 8,77% 0 0 3.903.835 8,77%
Jean van Rijckevorsel 11.744 0,03% 0 0 11.744 0,03%
Totaal stemrechten aangehouden door
de leden van het overleg 23.292.065 52,32% 2.029.005 4,56% 25.321.070 56,89%
Overige aandeelhouders - - 19.191.528 43,11% 19.191.528 43,11%
Totaal stemrechten 23.292.065 52,32% 21.220.533 47,67% 44.512.598 100,00%
De BV FEJ, Daniel Janssen, de NV Altaï Invest (gecontroleerd door
Evelyn du Monceau), de NV Barnfin (gecontroleerd door Bridget
van Rijckevorsel) en Jean van Rijckevorsel handelen in overleg.
De leden van het overleg en de nauw met hen verbonden personen
hebben geen directe of indirecte relaties met de Vennootschap
andere dan deze die voortvloeien uit hun statuut van aandeel-
houder en, in voorkomend geval, van bestuurder.
de activiteit van de Vennootschap (hoofdzakelijk het aanhou-
den van een deelneming in UCB NV), de structuur van haar
aandeelhouderschap en de eenvoud van haar werking (geen
uitvoerend bestuurder, geen personeel en haar bestuurders
worden enkel vergoed met vaste vergoedingen).
– De vergoedingen van de bestuurders omvatten geen enkel vari-
abel element dat verband houdt met het resultaat of andere
prestatiecriteria. De bestuurders genieten evenmin vergoe-
dingen in de vorm van aandelen, een recht in aandelenopties
of een extralegaal pensioenstelsel. De afwijking op principe 7.6
van de Code wordt gerechtvaardigd door de specifieke ken-
merken van de Vennootschap en, met name, de afwezigheid
van uitvoerende bestuurders.
– In afwijking op principe 7.9 van de Code, ontvangt de directeur
belast met het dagelijkse bestuur van de Vennootschap geen
aandelen, aandelenopties of enige andere rechten om aandelen
van de Vennootschap te verwerven.
10.3. Belangrijkste kenmerken van de interne
controle- en risicobeheersystemen
De raad van bestuur heeft een proces en een geheel van maat-
regelen opgezet die er met een redelijke zekerheid moeten voor
zorgen dat de strategische doelstellingen worden bereikt (Stra-
tegic), de bedrijfsprocessen effectief en efficiënt verlopen (Ope-
rations), wet- en regelgeving worden nageleefd (Compliance), en
de financiële verslaggeving integer en betrouwbaar is (Reporting).
Jaarlijks beoordeelt de raad van bestuur, in zijn hoedanigheid van
auditcomité, dit intern beheersingssysteem.
Het beheersingssysteem is aangepast aan de beperkte activiteiten
van de Vennootschap en aan haar eenvoudige beheersstructuur.
De maatregelen van interne controle zijn vastgelegd op grond van
de relevante wettelijke bepalingen, de principes van de toepasse-
lijke Corporate Governance Code, de richtlijnen van de Commissie
Corporate Governance en de vijf beheersingscomponenten zoals
uitgewerkt in het internationaal referentiekader COSO (2013).
Vijf beheersingscomponenten
Controle-
omgeving
Integriteit en ethiek; positieve houding ten
opzichte van interne controle; transparante
organisatiestructuur en duidelijke verdeling
van taken en bevoegdheden
Risicoanalyse Identificatie en analyse van de risico’s die de
Vennootschap zouden kunnen hinderen in het
realiseren van haar SOCR-doelstellingen
Controle-
activiteiten
Uitwerken van controleactiviteiten (normen
en procedures) om deze risico’s te beheersen
Informatie en
communicatie
Opzetten van informatie- en
communicatiesystemen om de doelstellingen
kenbaar en opvolgbaar te maken
Monitoring Bewaking en geregelde evaluatie van de
genomen maatregelen
In haar beschrijving van de maatregelen van interne controle en
risicobeheer, maakt de Vennootschap onderscheid tussen de alge
-
mene maatregelen, de specifieke maatregelen inzake risicobeheer
en de specifieke maatregelen met betrekking tot het proces van
de opmaak van de financiële verslaggeving.
Algemene maatregelen
Integriteit en ethische waarden vormen het fundament van de
bedrijfsvoering. Ze zijn geïntegreerd in de organisatie via normen
en procedures (corporate governance, transparantie, remune
-
ratiebeleid, dealing code, belangenconflict, maatschappelijke
verantwoordelijkheid, genderdiversiteit, …).
De missie, de objectieven en de strategie van de Vennootschap
zijn duidelijk verwoord.
Een heldere governancestructuur, gebaseerd op de bepalingen
van het WVV en de principes van de Governance Code aangepast
aan de Vennootschap, is geïmplementeerd.
De verantwoordelijkheden zijn duidelijk afgelijnd met scheiding
van de verantwoordelijkheden van de raad van bestuur en deze
van de directeur, en duidelijke regels inzake handtekeningbe-
voegdheden, bijzondere bevoegdheden en vertegenwoordiging
van de Vennootschap.
Een systeem van interne procedures zorgt voor de naleving van
de wettelijke en reglementaire bepalingen en van beste prak-
tijkvoorbeelden.
Er zijn veiligheidsmaatregelen genomen om de continuïteit en
betrouwbaarheid van de elektronische informatiesystemen te
garanderen.
Specifieke maatregelen inzake risicobeheer
In sectie 2 van huidig jaarverslag worden de risico’s opgesomd
waarmee de Vennootschap kan te maken hebben en wordt uit-
gelegd hoe elk potentieel risico kan worden beheerd.
Specifieke maatregelen inzake het proces van de
opmaak van de financiële verslaggeving
De inhoud van de financiële verslaggeving is eenduidig vastgelegd.
Het jaarlijks verslag omvat (i) de jaarrekening opgesteld overeen-
komstig de in België toepasselijke wettelijke en reglementaire
bepalingen (het “Belgisch boekhoudreferentiestelsel”), (ii) het
jaarverslag van de raad van bestuur, en (iii) de verklaring van de
raad van bestuur over het getrouw beeld van de jaarrekening en
van de uiteenzettingen in het jaarverslag. Het halfjaarlijks financi-
eel verslag omvat (i) de verkorte tussentijdse rekeningen opgesteld
overeenkomstig het Belgisch boekhoudreferentiestelsel, (ii) het
tussentijds verslag van de raad van bestuur, en (ii) de verklaring
van de raad van bestuur over het getrouw beeld van de verkorte
tussentijdse rekeningen.
De boekhouding wordt gevoerd door een accountant erkend
door het ITAA. De accountant beschikt over een gedetailleerd
procedurehandboek om de permanente naleving te waarborgen
van de wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot
de boekhouding van ondernemingen (Wetboek van Economisch
JAARVERSLAG VAN DE RAAD VAN BESTUURFINANCIÈRE DE TUBIZE - JAARLIJKS VERSLAG 2022
22
23